Polski
logotype

PŁYTY DOSTĘPNE NA WWW.FOLK24.PL

image1 image2 image3

Instrumentarium

Maria Pomianowska uczestniczy jako solista lub kameralista w wielu  projektach płytowych oraz  koncertowych. Współpracuje z wieloma formacjami- folkowymi, jazzowymi ,muzyki klasycznej i pop. Artystka gra na następujących instrumentach:

suka biłgorajska

suka mielecka

 fidel płocka

 

wiolonczela

 

gadułka Bułgaria

kemancze Iran

sarangi Indie

er-hu Chiny

 

morin-huur Mongolia

Suka mielecka

Zrekonstruowana w 2010 r. na podstawie akwareli Stanisława Putiatyckiego z z połowy XIX w. ze zbiorów PME w Warszawie. Jest hybrydą  popularnych już wówczas w Polsce skrzypiec i fideli kolanowych. Na instrumencie gra się w pozycji kolanowej , techniką paznokciową , podobnie jak na suce biłgorajskiej czy fideli płockiej. Od roku 2016 Maria Pomianowska stosuje struny o ktawę niżej brzmiące od altówki W ten sposób suka mielecka zbliża się w brzmieniu do violi da gamba.

 

 

 

Suka biłgorajska

Instrument zrekonstruowany na podstawie akwareli Wojciecha Gersona z 1895r .Pudło żłobione z jednego kawałka drewna czereśniowego. Ma kształt zbliżony do skrzypiec. Posiada 4 struny. Badanie terenowe prowadzone po II Wojnie Światowej pozwoliły sprecyzować,że na suce grano tzw. techniką paznokciową. Struny skraca się nie przez nacisk z góry, lecz przez boczny dotyk płytką paznokcia. Technikę paznokciową jako charakterystyczną dla polskich instrumentalistów opisał już w XVI wieku niemiecki teoretyk Martin Agricola. Paznokciowa technika gry stanowiąca o oryginalności suki wśród polskich chordofonów ludowych, okazała się przeszkodą nie do pokonania dla muzyków. Dlatego pierwsze zrekonstruowane egzemplarze trafiły do muzeów. Ożywienie zapomnianej tradycji stało się możliwe dopiero w chwili, gdy do muzycznej rekonstrukcji suki wykorzystane zostały bogate doświadczenia Marii Pomianowskiej w grze na pozaeuropejskich instrumentach smyczkowych takich jak sarangi czy morin-khur.

Godna uwagi jest również praca rekonstruktorska Zbigniewa Butryna, który ze znaczka pocztowego odtworzył sukę biłgorajską na potrzeby muzyki ludowej Lubelszczyzny. 

Film na temat rekonstrukcji Suku biłgorajskiej

Fidel płocka

Kopia instrumentu znalezionego przez archeologów w 1985 roku w Płocku datowanego na XVI-XVII w. Korpus z jednego kawałka drewna. Posiada 6 metalowych strun. Gra się na nich techniką paznokciową odtworzoną i konstutuowaną przez Marię Pomianowską